Ga naar de inhoud
De parallellen tussen het runnen van een succesvol bedrijf en het runnen van een succesvolle wielerploeg!

Hoe cultuur alles bepalend is voor het behalen van succes

Wielerfan
Wanneer twee passies bij elkaar komen schuif ik automatisch naar het puntje van mijn stoel (of in dit geval van de bank). Aangezien mijn passie niet alleen ligt bij het ontwikkelen van mensen in organisaties en daarmee dus ook van de organisaties zelf, ben ik ook fervent wielerfan. Ik vind het heerlijk om op de racefiets of gravelbike de natuur in te trekken en daar via inspanning de nodige ontspanning te vinden. Maar ik mag ook nog heel graag kijken naar de koers, voorjaarsklassiekers, meerdaagse wielerevenementen en zoals nu de Tour de France. Met die reden kijk ik dan ook regelmatig de Avondetappe. En soms, heel soms komen daar hele mooie gesprekken voorbij!

Avondetappe
In de Avondetappe van 11 juli 2023 was Merijn Zeeman, ploegleider van het laatste jaren zo succesvolle Jumbo Visma wielerteam, te gast. Deze aflevering was buitengewoon interessant omdat het de cultuurverandering in het wielrennen bij Jumbo Visma, met focus op menselijke waarden en samenwerking belichtte.

Merijn Zeeman.

Angst
In de voorlopers van wat nu Jumbo Visma heet (RABO, Blanco, Belkin etc etc) waren de menselijke waarden niet op orde, er heerste een angstcultuur, men had geen vertrouwen in elkaar en er was veel negativiteit onderling, zo vertelde Merijn Zeeman. Dit resulteerde in een incidenteel succesje van een individuele rijder, maar vooral in het gebrek aan successen. Men wilde niet of nauwelijks voor elkaar rijden en ging vooral voor de eigen overwinning. Wat dan vaak eindigde in een totale deceptie.

De omslag
Merijn beschrijft in de Avondetappe dat met het werken aan een nieuwe cultuur een andere weg is ingeslagen. De impact van de cultuurverandering die Merijn heeft ingezet is opmerkelijk geweest, net zoals de behaalde successen. Inmiddels is Jumbo Visma een van de sterkste en meest gerespecteerde ploegen in het peloton.

De cultuurverandering binnen Jumbo Visma vertoont interessante vergelijkingen met hoe ook naar organisaties in het bedrijfsleven gekeken moet worden. In beide contexten is er gelukkig steeds meer een groeiend besef dat individuele prestaties alleen niet voldoende zijn om duurzaam succes te behalen. Een automatisch uitvloeisel daarvan is dat er echte aandacht is voor iedereen, dat conflicten en meningsverschillen (die er altijd zullen zijn) uitgesproken worden. Hierbij geldt hard op de inhoud en zacht op de relatie. Met andere woorden, stevige discussies mogen er zijn maar dat doet geen afbreuk aan het vertrouwen en respect dat we voor elkaar hebben.

Het belang van de bidonaangever
Inmiddels werken er meer dan 200 mensen voor het Jumbo Visma team (ik vind het best veel eerlijk gezegd) en iedereen is daarin even belangrijk, van kantoormedewerkers, de schoonmaak, mecaniciens tot aan de renners zelf. Zoals Merijn zelf zei: “Iedereen doet er toe”. Ook de verzorger die de bidonnetjes langs de kant aanreikt.

Focus
Net zoals in het wielrennen, waar teams steeds meer focussen op het creëren van een sterke teamcultuur, is in het bedrijfsleven, om groei, het aantrekken van talent, deze talenten behouden en innovatie te realiseren, het van essentieel belang dat men aan de slag gaat met menselijke waarden, een positieve werkomgeving en samenwerking. Anders stort uiteindelijk de hele organisatie als een kaartenhuis in elkaar. In plaats van te concurreren binnen de organisatie moet men inzetten op het belang van teamwerk, het benutten van elkaars sterke punten en het bespreekbaar maken van elkaars ontwikkelpunten om gezamenlijke doelen te bereiken.

Goede leiders
De rol van leiders in het stimuleren van cultuurverandering is eveneens vergelijkbaar. Net zoals Merijn Zeeman als ploegleider een cruciale rol speelde in het bevorderen van samenwerking in het wielrennen, spelen managers en leiders in het bedrijfsleven een sleutelrol bij het creëren van een cultuur waarbij menselijke waarden en samenwerking voorop staan. Zij zijn de aanjagers en bovenal zij zijn het lichtende voorbeeld. Het staat of valt met het consistente gedrag van de leider.

Doorzettingsvermogen
Er loopt nog een parallel met het wielrennen;
Net als wielrennen vraagt cultuurverandering (of het behouden van de gewenste cultuur) om inzet, vastberadenheid en doorzettingsvermogen. Het is een proces van de lange adem. Zorg dat de menselijke waarden op orde zijn, dat is je basis, anders is het sowieso gedoemd te mislukken. Weet je kernwaarden en waar je voorstaat. Breng volgorde aan in ontwikkeling, doe het in kleine stapjes maar weet waar je naar toe wilt. En belangrijk probeer niet voor de troepen uit te lopen, neem je mensen er in mee.

Respect
Bovendien heb ik als Senior Trainer, die bij heel wat organisaties in de keuken heeft mogen kijken, geconstateerd dat het stimuleren van menselijke waarden zoals respect, vertrouwen en diversiteit, niet alleen leidt tot een beter werkomgeving of tot verbeterde prestaties maar ook tot een verhoogde klanttevredenheid. Door een inclusieve en ondersteunende cultuur te bevorderen, kunnen bedrijven talent aantrekken en behouden, de betrokkenheid van medewerkers vergroten en creatieve oplossingen stimuleren. Tegenwoordig zien we dan ook steeds meer dat sollicitanten niet per se kijken naar de functie maar steeds en steeds meer kijken of de cultuur van het bedrijf bij ze past. En daar baseren ze hun keuze op!

Succes
De vergelijking tussen de cultuurverandering in het wielrennen en het bedrijfsleven laat zien dat samenwerking en menselijke waarden essentieel zijn in elke context waarin succes wordt nagestreefd. Tenslotte draait het niet alleen om individuele prestaties, maar ook om het vermogen om effectief samen te werken, relaties op te bouwen en een positieve werkomgeving te scheppen. Zowel in het wielrennen als in het bedrijfsleven kunnen deze principes de weg vrijmaken voor groei, succes en voldoening!

Leuk om een keer over cultuur en cultuurverandering met mij te sparren? Reageer dan gerust.

Wil je het gesprek met Merijn Zeeman en zijn uiteenzetting bekijken omtrent cultuur en het behalen van resultaten?
Klik dan op onderstaande link en kijk vanaf minuut 38:
https://www.npostart.nl/nos-de-avondetappe/11-07-2023/POW_05647788

Ook zeker de moeite waard om een keer te bekijken is het gesprek met Coolblue directeur Pieter Zwart over de cultuur bij Coolblue en hoe dit alles bepalend is in wat ze doen.
https://www.youtube.com/watch?v=Kb-9JYT__f4

Met hartelijke groet,

Herwin Wetters