Ga naar de inhoud
Generaties op de werkvloer

Generaties op de werkvloer. Onwijs interessant als je het mij vraagt. Op dit moment zijn het er maar liefst vijf, leert wat snel Google-werk. Van de Babyboomers tot Generatie Z.

Elk beïnvloed door de historische gebeurtenissen, sociale trends en culturele fenomenen van die tijd. En dat gaat je niet in de koude kleren zitten natuurlijk. Het vormt je ideeën over alles. Van verwachtingen over wat je werk zal bieden en hoe je je zou moeten gedragen op werk, tot loyaliteit en arbeidsethos. Alleen al het fenomeen naar huis gaan als het werk af is vs. het naar huis gaan als het tijd is.

Het is nog niet zo gek lang geleden dat ik zelf de schoolbanken verliet, maar ik vind het wel interessant om de verschillen op te merken. Met de beste bedoelingen komt een nieuwe generatie de werkvloer op, waarna dit optimisme al vrij snel geremd wordt door uitspraken als “zo doen wij dat nu eenmaal”. En ik snap het ook wel. Jonge mensen met nieuwe ideeën zijn de personificatie van verandering. En verandering kan spannend zijn. Maar juist daarom moet je er wat mee!

Dat werkt twee kanten op, want ook jarenlange ervaring is goud waard. Iedere generatie kan anderen iets leren én heeft zelf wat te leren. Dat is toch geweldig?!

Maar wat dan en hoe dan? Heel simpel: ga erover in gesprek met elkaar. Begrijp een beetje elkaars generatiewaarden en houd er rekening mee. Een gesprekstarter die binnen Bureau HTM al tot veel leuke gesprekken heeft geleid, is de vraag: “Wat houdt het concept werk voor jou in?” Het inzicht in deze verschillende concepten van werk, kan enorm helpen om als organisatie als geheel veel meer te bereiken.

Leuk toch, dat samen werken! En zodra je denkt de nieuwe generatie net een beetje door te hebben, kun je je weer schrap zetten voor de volgende…  

Else-Marleen