Ga naar de inhoud
Leiderschapsprogramma
Leiderschaps­ontwikkeling

Leiderschapsprogramma

Wil jij meer uit je organisatie halen met dezelfde mensen? Ja? Dat treft!

In ons complete leiderschapsprogramma ga je aan de slag met het fundament van jou organisatie. Van wat een leider moet DOEN, KUNNEN en ZIJN om meer uit je organisatie te halen met dezelfde mensen!

De training is iets voor jou als jij:

  • Je ziet dat er fricties ontstaan tussen mensen/teams
  • Je mist passie en plezier bij jezelf en/of medewerkers
  • Je hebt de neiging om werkzaamheden zelf te doen
  • Je ziet steeds dezelfde vragen/thema's voorbij komen
  • Je snapt de andere generaties niet goed

Praktische informatie

  • 1x in de maand gedurende 11 maanden
  • Place Vendôme, Zwolle
  • € 5489,- excl. BTW
  • In een kleine setting van maximaal 10 gelijkgestemde leiders
  • Twee jaar relevante werkervaring
Direct inschrijven Reserveer een stoel

Het leiderschap van de toekomst. Hoe ziet dat eruit? Als leidinggevende moet je je continu over twee assen bewegen. Die van de lange en korte termijn en die van de organisatie en het individu. En dit kan best lastig zijn.

Wat houdt het programma in?

In jouw functie als (team)leider zijn er dan ook een aantal zaken die je moet doen en kunnen, het gaat ook over een goede leider zijn. In ons leiderschapsprogramma staat de praktijk centraal, en bouw je aan het leiderschap dat je organisatie of team écht nodig heeft om verder te groeien. We gaan aan de slag met de volgende thema’s:

  • DOEN
    Als je zou willen, kun je dit vanachter je bureau organiseren. Denk bijvoorbeeld aan het scherp krijgen van de organisatie bedoeling en belofte, maar ook aan het aanbrengen van volgorde in ontwikkeling van je medewerkers.
  • KUNNEN
    Ongeacht de grootte van je organisatie, hoe groot je team is of in welke industrie je werkt: er zijn een aantal universele vaardigheden de je als leider moet kunnen. Hanteer je bijvoorbeeld al volgorde in communicatie wanneer gesprekken stroef lopen? En manage je al vanuit de vierledige verantwoordelijkheid die iedere professional heeft? Zo niet, we vertellen je er graag meer over.
  • ZIJN
    Wie ben jij als leider? Wat zijn jouw eigen drijfveren, kwaliteiten en valkuilen? En hoe zet je je persoonlijkheid in om goed leiding te geven en situaties op een juiste manier aan te pakken? Dat vergt veel zelfkennis! Door te werken aan je eigen persoonlijke groei en ontwikkeling bied je je medewerkers een uitnodiging en context om dat ook te doen. Win-win!

Samen met gelijkgestemde leiders ga je werken áán jouw organisatie, in plaats van door te werken in de waan van de dag.

Wat het ‘Leiderschapsprogramma’ je oplevert :

  • Je weet je organisatie zo in te richten zodat sturing geven een stuk gemakkelijker wordt
  • Je krijgt inzicht in jouw leiderschapskwaliteiten en valkuilen
  • Je ervaart medewerkers die verantwoordelijkheid nemen
  • Je krijgt praktische handvatten voor een (organisatie) cultuur waarin leren en samenwerken écht centraal staat.

“The role of a leader is not to come up with all the great ideas. The role of a leader is to create an environment in which great ideas can happen”. – Simon Sinek

Programma

Dagdeel 1: Maak het ''huis" op orde

Je hebt je organisatie in kaart te brengen. Strategisch. Dus: Wie zijn we? Waarom zijn we opgericht? Want wanneer jij weet waar je als organisatie voor staat, wat je je klanten belooft en waar je heen wilt, zorgt dit ervoor dat de mensen om je heen ook weten welke richting ze op moeten. Zie het als een kompas.

Dagdeel 2: Breng volgorde aan in ontwikkeling

Betrek je mensen bij de vraag: 'Waar gaan we heen'. En hoe kunnen je mensen daaraan bijdragen? Welke vaardigheden heeft een medewerker nodig om te kunnen bijdragen aan de richting die je op wilt. Dit met als doel om je organisatiedoelstelling te halen.

Dagdeel 3: Organiseer ontwikkeling

Wat organiseer je nu? En wat levert dit op? En welke acties zijn er nodig? Wat niet in de agenda staat, gebeurt niet. Daarom is het belangrijk om tijd vrij te maken voor ontwikkeling en het daadwerkelijk te organiseren.

Dagdeel 4: Begrijp andere organisaties

Leiderschap valt of staat bij in hoeverre je in staat bent échte verbinding te maken met anderen. Juist met hen die niet tot jouw generatie horen. Verbinding maken doe je niet door jezelf te profileren, maar door juist je mond te houden en anderen de ruimte te geven. Probeer te ontdekken wat de ander raakt en wat hem of haar drijft. Zo kom je een stapje dichter bij elkaar.

Dagdeel 5: Zorg dat iedereen in een team werkt

Uit welke teams bestaat je organisatie? Welke teams functioneren optimaal en welke nog onvoldoende? Voor medewerkers is het cruciaal dat zij zich thuis voelen en onderdeel voelen van een groter geheel. Zorg er dus voor dat iedereen in een team werkt.

Dagdeel 6: Snappen dat het niet over jou gaat!

Snappen dat het niet over jou gaat!

Dagdeel 7: Werken vanuit de vierledige verantwoordelijkheid

Iedere professional heeft 4 verantwoordelijkheden: voor zichzelf, het vak, de organisatie en het team waarin hij/zij werkt. Het is belangrijk om hierover met je medewerkers in gesprek te zijn en ook het gedrag dat bij deze verschillende verantwoordelijkheden te kunnen managen.

Dagdeel 8: Het toepassen van de Theorie U

Leiders lossen geen problemen op voor anderen, zij helpen enkel bij het oplossen van problemen. Zodra je problemen van anderen oplost, geeft je daarmee onbedoeld aan dat je er geen vertrouwen in hebt dat de ander het probleem zelf kan oplossen. Ga dus het gesprek aan: "hoe kan ik jou hierbij helpen?', denk samen na over oplossingen en laat vervolgens je mensen het uitvoeren.

Dagdeel 9: Het hanteren van de A-B-C methodiek

Het voeren van de juiste gesprekken is een belangrijk onderdeel van leiderschap. Een methode die wij hiervoor hanteren is de A-B-C methodiek.

Dagdeel 10: Het toepassen van volgorde van communicatie

Op de werkvloer wordt al snel over de inhoud gepraat. Wanneer er zich op dit niveau problemen voordoen, kan het zinvol zijn om gesprekken te voeren op een ander niveau dan op de inhoud.

Dagdeel 11: Het begrijpen hoe mensen in elkaar zitten

Als leider is het belangrijk om de mensen om je heen te begrijpen. Kleurenprofielen kunnen je hierbij helpen. Het geeft je in grote lijnen inzicht in het gedrag wat hoort bij een bepaalde kleur en dat kan helpend zijn in het bepalen welk gedrag en welke communicatie jij zelf wilt inzetten in de interactie met deze persoon.

Is dit iets voor je?

Leiderschaps­ontwikkeling

Wat moet een leider KUNNEN?

  • Je ziet dat mensen vergeten om voor zichzelf te zorgen
  • Je hebt steeds de neiging om zelf werkzaamheden te doen
  • Je ziet steeds dezelfde thema's voorbij komen
  • Je ziet dat mensen in je team moeite hebben om rol/functie/taak te onderscheiden
Bekijk de training
Leiderschaps­ontwikkeling

Wat moet een leider DOEN?

  • Je merkt dat je mensen niet doen wat ze moeten doen
  • Je ziet eilandjes ontstaan
  • Je merkt dat je mensen verschillend denken over het 'concept werk'
  • Je snapt de andere generaties niet
  • Je verbaast je over omgangsvormen binnen je organisatie
Bekijk de training
Leiderschaps­ontwikkeling

Leiders leren van leiders

  • Je loopt vast in je eigen denkwijze
  • Je hebt behoefte aan een klankbord
  • Je wil je eigen kennis en ervaringen graag delen
Bekijk de training