Ga naar de inhoud
Omgaan met agressie
Communicatie training

Omgaan met agressie

Ga jij met een brok in je keel naar kantoor, omdat er een gespannen sfeer hangt? Durf jij niet altijd te zeggen wat je denkt, omdat je weet dat je een agressieve reactie krijgt van een klant, collega of leidinggevende? Tactisch omgaan met agressie kun je leren. Laat onze human talent motivators jou hierbij helpen.

Samen gaan we aan de slag met:

  • Effectief omgaan met verschillende vormen van agressie
  • Verschillende vormen van agressie kennen en onderscheiden
  • Zowel je persoonlijke als professionele grenzen weten te stellen en bewaken

Praktische informatie

  • Maatwerk traject
  • Op locatie of in Zwolle
  • Persoonlijke aanpak
Offerte aanvragen Meer informatie

Omgaan met agressie begint bij jezelf

Een werkomgeving met fijne collega’s, prettige klanten, bezoekers of gasten, sympathieke en begripvolle leveranciers. Veel plezier en prettige samenwerkingen; wie wil dit nu niet?

Toch ontkomen we in de praktijk niet altijd aan onenigheden, onbegrip en weerstand die soms overslaat op verbaal of fysiek geweld. Hoe dat ontstaat? Wanneer de kans daarop groot is of groter wordt? Dat is heel moeilijk te zeggen. Iedereen zit namelijk anders in elkaar en dat maakt de-escaleren ook zo moeilijk. Het vraagt om een grote mate van zelfkennis. Waar word jij door getriggerd? Hoe is jouw stijl van communiceren? Deze inzichten helpen bij het bepalen van je eigen gedrag en reactie op agressie.

Helaas heb je niet de volledige invloed op het gedrag van de mensen om je heen. Waar je wél invloed op hebt, is jouw kijk op de situatie en het ontwikkelen van je eigen vaardigheden.

Creëer een ideale werkomgeving

Wanneer je begrijpt waar de weerstand bij jezelf of bij anderen vandaan komt, kan dit de kijk op een situatie vaak verhelderen. Als je ook leert om vaardiger te worden in het voeren van deze gesprekken lukt het jou om beter met dit soort situaties om te gaan.

Tijdens de training ‘Omgaan met agressie’ zoek je uit hoe jij als persoon in elkaar zit en ga je met andere deelnemers en een trainingsacteur aan de slag. Je leert verschillende gesprekstechnieken die je kunt inzetten, zodat je in diverse agressie situaties in de praktijk vaardiger weet te handelen!

Deze training is voor jou als je:

  • Regelmatig weerstand bij jezelf of bij anderen ervaart tijdens je werk
  • Het lastig vindt om met bepaald gedrag van anderen om te gaan
  • Merkt dat je werkplezier en gemoedsrust hieronder lijden
  • Niet weet hoe je hierover een gesprek moet aangaan of hoe te handelen in specifieke situaties

Herken je bovenstaande punten bij jezelf? Dan is onze training in omgaan met agressie zeker iets waar je baat bij hebt.

Wat komt er aan bod?

  • Het verschil tussen instrumentele agressie en agressie uit frustratie
  • De escalatieladder van Friedrich Glasl
  • De opbouw van weerstand naar agressie (A / B /C / D – gedrag)
  • De-escalerende gespreksmodellen
  • Oefenen met een trainingsacteur

Spannend, maar zeer leerzaam!

Omgaan met agressie is per definitie een stressvolle situatie.
Het vraagt om rationeel te blijven in emotioneel oncomfortabele omstandigheden. In onze trainingen maken we daarom standaard gebruik van de inzet van een trainingsacteur.

“O bah, toch geen rollenspellen” is een opmerking die we vaak aan het begin van een training horen. Wees gerust, we doen geen rollenspellen! We gaan geen poging doen iets “na te spelen”. We zetten de acteurs in als levend lesmateriaal! We gaan oefenen met gedrag in een emotioneel oncomfortabele omstandigheid. Als teamontwikkeling bureau hebben we geleerd, dat de praktijk de beste leermeester is. En we garanderen je dat je er heel veel van gaat leren!

Tijdens de training leer je:

  • Je leert hoe je als persoon in elkaar zit en wat dit zegt over het gedrag waar je moeite mee hebt
  • Je krijgt kennis over verschillende “vormen” van agressie
  • Je krijgt kennis over verschillende gesprekstechnieken die je direct kan inzetten
  • Je oefent met deze gesprekstechnieken, waardoor je in de praktijk vaardiger bent in lastige situaties
    • Over onze trainers

      Deze communicatie training wordt gegeven door een ervaren trainer op het gebied van inspirerend leiderschap. Onze trainers zijn deskundig, gedreven en hebben allemaal een passie voor het werken met mensen. Door hun jarenlange ervaring in het begeleiden van teams en organisaties begrijpen zij wat er leeft binnen jouw vakgebied.

      Hun aanpak kenmerkt zich door:

      • Eerlijk en positief confronterend
      • Gericht op het ontwikkelen van talent
      • Leren door te doen

      Samen met de deelnemers streven zij naar het behalen van het hoogst mogelijke resultaat.

      Ben je klaar voor de volgende stap?

      Neem ook de regie over je eigen werkplezier met onze training in omgaan met agressie. Neem contact met ons op om te bespreken hoe we deze training binnen jouw bedrijf of organisatie kunnen gaan inrichten! Wil je eerst meer weten over al onze trainingen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We helpen jou, je team en je organisatie graag verder met jullie professionele groei.

Omgaan met agressie

  • Maatwerk traject
  • Op locatie of in Zwolle
  • Persoonlijke aanpak