Ga naar de inhoud
Wat moet een leider DOEN?
Leiderschaps­ontwikkeling

Wat moet een leider DOEN?

Wil jij meer uit je organisatie halen met dezelfde mensen, dan heb je je organisatie daarop in te richten en de juiste condities te creëren. Oftewel, je hebt een aantal zaken te DOEN. En dit doe je eigenlijk achter je bureau. Vragen die hierbij aan de orde komen zijn: wie wil je zijn? Wat beloof je je mensen? Wat beloof je je klanten?

 

De training is iets voor jou als jij:

  • Je merkt dat je mensen niet doen wat ze moeten doen
  • Je ziet eilandjes ontstaan
  • Je merkt dat je mensen verschillend denken over het 'concept werk'
  • Je snapt de andere generaties niet
  • Je verbaast je over omgangsvormen binnen je organisatie

Praktische informatie

  • 6 dagdelen (1 x in de maand)
  • Place Vendôme, Zwolle
  • € 2795,- excl. BTW
  • Doelgroep: eigenaren / leidinggevenden / ondernemers
  • In kleine setting van maximaal 10 gelijkgestemde leiders
Reserveer een stoel Meer weten?

Hoe goed ken je je organisatie?

Weet je waarom jouw organisatie is opgericht? En wat beloof je jouw klant? Weet je wat de leidende principes zijn van je organisatie en welke persoonlijke algemene menselijke waarden je belangrijk vindt?

Kennen je mensen de bedoeling en de belofte van jouw organisatie?

Je herkent het misschien wel: mensen die regelmatig met dezelfde vraagstukken bij je langs komen. Om dit te tackelen is het belangrijk dat je als leidinggevende/eigenaar/ondernemer richting geeft aan: waar gaan we heen? Maar nog belangrijker is om eerst te weten waar je nu staat en wat je wilt uitdragen.

Wat helpt je?

Je kunt je organisatie zien is een ‘huis’. Een deel van het huis is zichtbaar voor de wereld om je heen, dat is het deel boven het maaiveld. Hierbij gaat het over je organisatiedoelen, de bedoeling en de belofte van je organisatie. Onder het maaiveld zit een deel van jouw organisatie dat niet zichtbaar is voor de buitenwereld, maar wel enorm belangrijk is. Namelijk: de cultuur van je organisatie. Cultuur is uiteindelijk altijd zichtbaar en je moet dus actief aan de slag om het door jou gewenste beeld te laten zien.

Wat de training ‘DOEN’ je oplevert :

  • Je kent het fundament van jouw huis en weet dit over te brengen aan je mensen
  • Je vertaalt je algemeen menselijke waarden naar zichtbaar gedrag.
  • Je weet volgorde aan te brengen in ontwikkeling van je team/mensen
  • Je organiseert ook daadwerkelijk ontwikkeling van je team/mensen
  • Je begrijpt dat er verschillende beelden bestaan over het ‘concept werk’

Programma

Dagdeel 1: Maak het ''huis" op orde

Je hebt je organisatie in kaart te brengen. Strategisch. Dus: Wie zijn we? Waarom zijn we opgericht? Want wanneer jij weet waar je als organisatie voor staat, wat je je klanten belooft en waar je heen wilt, zorgt dit ervoor dat de mensen om je heen ook weten welke richting ze op moeten. Zie het als een kompas.

Dagdeel 2: Breng volgorde aan in ontwikkeling

Betrek je mensen bij de vraag: 'Waar gaan we heen'. En hoe kunnen je mensen daaraan bijdragen? Welke vaardigheden heeft een medewerker nodig om te kunnen bijdragen aan de richting die je op wilt. Dit met als doel om je organisatiedoelstelling te halen.

Dagdeel 3: Organiseer ontwikkeling

Wat organiseer je nu? En wat levert dit op? En welke acties zijn er nodig? Wat niet in de agenda staat, gebeurt niet. Daarom is het belangrijk om tijd vrij te maken voor ontwikkeling en het daadwerkelijk te organiseren.

Dagdeel 4: Begrijp andere generaties

Leiderschap valt of staat bij in hoeverre je in staat bent échte verbinding te maken met anderen. Juist met hen die niet tot jouw generatie horen. Verbinding maken doe je niet door jezelf te profileren, maar door juist je mond te houden en anderen de ruimte te geven. Probeer te ontdekken wat de ander raakt en wat hem of haar drijft. Zo kom je een stapje dichter bij elkaar.

Dagdeel 5: Zorg dat iedereen in een team werkt

Uit welke teams bestaat je organisatie? Welke teams functioneren optimaal en welke nog onvoldoende? Voor medewerkers is het cruciaal dat zij zich thuis voelen en onderdeel voelen van een groter geheel. Zorg er dus voor dat iedereen in een team werkt.

Is dit iets voor je?

Leiderschaps­ontwikkeling

Leiderschapsprogramma

  • Je ziet dat er fricties ontstaan tussen mensen/teams
  • Je mist passie en plezier bij jezelf en/of medewerkers
  • Je hebt de neiging om werkzaamheden zelf te doen
  • Je ziet steeds dezelfde vragen/thema's voorbij komen
  • Je snapt de andere generaties niet goed
Bekijk de training
Leiderschaps­ontwikkeling

Wat moet een leider KUNNEN?

  • Je ziet dat mensen vergeten om voor zichzelf te zorgen
  • Je hebt steeds de neiging om zelf werkzaamheden te doen
  • Je ziet steeds dezelfde thema's voorbij komen
  • Je ziet dat mensen in je team moeite hebben om rol/functie/taak te onderscheiden
Bekijk de training
Leiderschaps­ontwikkeling

Leiders leren van leiders

  • Je loopt vast in je eigen denkwijze
  • Je hebt behoefte aan een klankbord
  • Je wil je eigen kennis en ervaringen graag delen
Bekijk de training