Ga naar de inhoud
De kracht van je eigen zelfbeeld

Stel: je hebt een negatief zelfbeeld en je vindt jezelf dik en lelijk. Je loopt over straat, en iemand kijkt jou langer dan vijf seconden aan. ‘Oh, help.’ Je gedachtes gaan alle kanten op. ‘Wat zou die ander nu denken over mij?’ Juist. Je denkt: ‘zie je nou, diegene vindt mij ook dik en lelijk’. Herkenbaar?

We draaien het even om. Stel: je hebt een positief zelfbeeld. Je denkt: ‘ik mag er best wezen en ik zie er leuk uit vandaag.’ Wat denk je dán dat die ander over jou denkt? Precies. ‘Diegene kijkt mij vast aan omdat ik er leuk uit uitzie’. 

Aan de situatie is er niets verandert, maar je interpretatie is compleet anders. Jouw overtuiging – in dit geval de overtuiging over jezelf – heeft dus enorme invloed op hoe jij het gedrag om je heen interpreteert. 

En doordát je dit op deze manier interpreteert, heb je meteen weer nieuw bewijs gevonden dat het ook zo is. En zo worden jouw overtuigingen door de jaren heen steeds groter en groter.

Kijk dus eens welke overtuigingen van invloed zijn op jouw interpretaties én probeer ze eens in twijfel te trekken door NIVEA toe te passen. En nee, niet de bodylotion. De: Niet Invullen Voor Een Ander. 

Probeer het eens uit de volgende keer dat je negatieve gedachtes om de hoek komen kijken. Succes! 

Aphra van Asselt