Ga naar de inhoud
Wat moet een leider KUNNEN?
Leiderschap training

Wat moet een leider KUNNEN?

Wil jij meer uit je organisatie halen met dezelfde mensen? Dan moet je over de juiste vaardigheden beschikken. Je kunt hierbij denken aan: delegeren, feedback geven, instructies geven of coachen van je mensen.

Oftewel, je hebt een aantal zaken te KUNNEN.

De training is iets voor jou als jij:

  • Je ziet dat mensen vergeten om voor zichzelf te zorgen
  • Je hebt steeds de neiging om zelf werkzaamheden te doen
  • Je ziet steeds dezelfde thema's voorbij komen
  • Je ziet dat mensen in je team moeite hebben om rol/functie/taak te onderscheiden

Praktische informatie

  • 6 dagdelen (1 x in de maand)
  • Place Vendôme, Zwolle
  • € 2795,- excl. BTW
  • In een kleine setting van maximaal 10 gelijkgestemde leiders
Reserveer een stoel Meer weten?

In dit programma ga je aan de slag met universele vaardigheden die je als leider moet kunnen. Hanteer je bijvoorbeeld al volgorde in communicatie wanneer gesprekken stroef lopen? En manage je al vanuit de vierledige verantwoordelijkheid die iedere professional heeft? Het mooiste: je kunt meteen de volgende dag het geleerde in de praktijk toepassen!

Wat de training ‘KUNNEN’ je oplevert :

  • Je weet hoe je je mensen moet aansturen op basis van de vierledige verantwoordelijkheid
  • Je helpt je mensen in het oplossen van problemen, in plaats van het probleem zélf op te lossen
  • Je kent de optimale volgorde van communicatie
  • Je weet met wie je welke gesprekken voert
  • Je weet in te spelen op het niveau van communicatie
  • Je begrijpt je mensen wanneer het gaat over drijfveren

Programma

Dagdeel 1: Werken vanuit de vierledige verantwoordelijkheid

Iedere professional heeft 4 verantwoordelijkheden: voor zichzelf, het vak, de organisatie en het team waarin hij/zij werkt. Het is belangrijk om hierover met je medewerkers in gesprek te zijn en ook het gedrag dat bij deze verschillende verantwoordelijkheden te kunnen managen.

Dagdeel 2: Het toepassen van de Theorie U

Leiders lossen geen problemen op voor anderen, zij helpen enkel bij het oplossen van problemen. Zodra je problemen van anderen oplost, geeft je daarmee onbedoeld aan dat je er geen vertrouwen in hebt dat de ander het probleem zelf kan oplossen. Ga dus het gesprek aan: "hoe kan ik jou hierbij helpen?', denk samen na over oplossingen en laat vervolgens je mensen het uitvoeren.

Dagdeel 3: Het hanteren van de A-B-C methodiek

Het voeren van de juiste gesprekken is een belangrijk onderdeel van leiderschap. Een methode die wij hiervoor hanteren is de A-B-C methodiek.

Dagdeel 4: Het toepassen van volgorde van communicatie

Op de werkvloer wordt al snel over de inhoud gepraat. Wanneer er zich op dit niveau problemen voordoen, kan het zinvol zijn om gesprekken te voeren op een ander niveau dan op de inhoud.

Dagdeel 5: Het begrijpen hoe mensen in elkaar zitten

Als leider is het belangrijk om de mensen om je heen te begrijpen. Kleurenprofielen kunnen je hierbij helpen. Het geeft je in grote lijnen inzicht in het gedrag wat hoort bij een bepaalde kleur en dat kan helpend zijn in het bepalen welk gedrag en welke communicatie jij zelf wilt inzetten in de interactie met deze persoon.

Wat moet een leider KUNNEN?

  • 6 dagdelen (1 x in de maand)
  • Place Vendôme, Zwolle
  • € 2795,- excl. BTW
  • In een kleine setting van maximaal 10 gelijkgestemde leiders